אני זוכרת שבזמן הלימודים שלי לתואר "הנסדאי צילום ומדיה דיגיטלית" שאלה אותי מישהי "מה, שלוש שנים לימודים בשביל לעשות קליק?" לא נעלבתי, היה לי ברור שהיא לא יודעת מה קורה מאחורי הקלעים של אותו קליק מדוייק. כשיצאתי לעולם האמיתי והחלטתי להיות צלמת מקצועית, לאט לאט גיליתי שלהיות בעלת עסק לצילום זה הרבה יותר מלצלם תמונות יפות , האמת שלצלם זה החלק הקל והכיפי של כל העניין, כי אחרי שהסשן הושלם, יש לי עוד המון שעות מאחורי הקלעים של- עריכות, התכתביות עם הלקוחות, הזמנת אלבומים ואיסופם, פרסום וקידום במדיה החברתית, תחזוקת האתר, כתיבת בלוג ועוד רבים וטובים(זוכרים-כמה עולים צילומים אצל צלמת מקצועית?).

כשאת צלמת עסוקה , העבודה יכולה להערם במהירות . קיבצתי עבורכם כמה טיפים לצלמים עסוקים – שלא תקברו תחת העבודה.

 

1.עבודה משרדית:

כשאנחנו עמוסים אנחנו טועים לחשוב שלעבוד בלי הפסקה זה הפתרון. ואפילו אם נדמה שלענות לאימיילים ולוואטסאפים של לקוחות ב 12 בלילה זאת שירותיות טובה, בטווח הארוך זה רק מעמיס עוד ועוד ויוצר את הרושם שאתם כמו בית חולים -זמינים 24/7 ומעודדים את הלקוחות להמשיך ולתקשר איתכם בכל שעות היממה ולצפות גם למענה. כדאי מאוד להמנע מההרגל הזה.

פתרון פשוט הוא פשוט לקבוע לעצמכם שעות "משרד" קבועות וגם לעמוד בהן. למרות שהיום זה מאוד מפתה לפתוח את כל האימיילים מיד כשהם מגיעים לסמארטפון של כל אחד, אבל האמת שזה בהחלט יכול לחכות לשעות המשרד שקבעתם לעצמכם , כך גם תוכלו לתת את מלוא תשומת הלב לכל הלקוחות וגם לא לפספס שום דבר.

להיות מחוץ "למשרד" זה חשוב מאוד, זה ישמור על המוטיבציה שלכם לטווח הארוך, ויעזור לכם לפתוח את הראש ליצירה ולמה שהתכנסנו פה באמת, לצילום.

קרן דניאלי פרויקט

 

2.מקום שהוא רק שלך!

הרי זה ברור שלצלמים אין צורך לשכור משרד ,אבל איפשהו בין כל הפינות צריכה להיות הפינה שלכם, שהיא כולה אתם. גם אם אין לכם חדר למשרד בבית. פינה שלא צריך לקפל כל הזמן, שכל הדברים שלכם יכולים להיות עליה כל הזמן ,מוכנים לפעולה. פינה שיהיה בה מקום למחשב ולתוכנית העבודה. תאמינו לי שאם תתחילו להתעסק עם לקפל ולהחזיר כל הזמן, היעילות של כל הקונסטלציה הזאת יורדת דרמטית, ובטח גם המוטיבציה שלכם לעבוד שם.

קרן דניאלי פרויקט 2

3.לייבא ומיד:

בסוף כל סשן, במיוחד אם אלו היו צילומי ניו בורן כולנו פשוט רוצים לשבת קצת ולשתות איזה לימונדה עם רגליים באויר… אבל לפני שאתם זורקים את המשענת לאחור , תורידו ותייבאו את כל הסשנים שצילמתם למחשב (אני באופן אישי מייבאת ישירות ללייטרום)! אחר כך כשתרצו לחזור ולעבוד על חומרי הגלם , הם יהיו כבר מוכנים לעבודה ולא תצטרכו לשרוף זמן יקר ולחכות עד שהכל יעלה, לתמונות שעל כרטיסי הזכרון יש נטייה להצטבר במהירות עצומה, כדאי לא לאבד על כך שליטה.

קרן דניאלי פרויקט תמונה בשחור לבן

4.הצבת גבולות:

כאמנים אנחנו מלאי גאווה ביצירות שלנו ולפעמים היינו רוצים שכפתור ה"מחיקה" פשוט לא היה קיים כלל, קשה לנו לסנן את התמונות בצורה מהירה ויעילה וקל להסחף לתוך הסשן . זה בסדר וטבעי לגמרי ,אבל אם אתם רוצים שהעסק הזה יעבוד. אתם חייבים להציב לעצמכם גבולות של זמן בכל מה שקשור לסינון ועריכה.

אני באופן אישי מגבילה את עצמי לשעה אחת. כן כן שעה אחת בלבד, שבה אני עוברת על כלל התמונות מהסשן, מסננת את כל מה שפחות טוב ממעולה ועושה עריכה ראשונית בלייטרום. כשאני מקפידה על הגבלת הזמן הזאת, אני בעצם מסתכלת על עבודת הסינון בצורה הרבה יותר מציאותית ולא מבזבזת זמן על לבחון כל חלקיק בכל תמונה כדי למצוא דברים שאהבתי . אלא פשוט בוחנת כל תמונה כיצירה אחת גדולה ומחליטה אם זה בפנים או שזה בחוץ. אני בהחלט רוצה שזמן הסינון יקח את המינימום של הזמן, כדי שאוכל להשקיע את מירב הזמן בלהפוך את התמונות הטובות ביותר למושלמות- כי זה מה שבסופו של דבר הופך אותי לצלמת עסוקה.

קרן דניאלי פרויקט 1

לסיכום

כשאתה צלם עסוק הסוד הוא – ניהול זמן נכון. כן אני יודעת, הפתעה גדולה. אז שבו עם עצמכם ושרטטו את הקוים המנחים שלכם של מה צריך לקרות מתחילת הסשן ועד לתוצר המוגמר. תעשו תיעדוף של מה דורש יותר תשומת לב משמע יותר זמן ומה פחות. ברגע שתאמצו לכם מהלך עבודה שעובד עבורכם בצורה האופטמלית העסק שלכם יפרח וגם אתם תפרחו כצלמים כי תהיו מלאי מוטיבציה ולא שחוקים מכל ההתעסקות מסביב.

*התמונות לקוחות מתערוכת הגמר שלי בלימודים -"ירושה".

 


אהבתם את הטיפים שלי? יש לי עוד כמה טיפים בשרוול לצילומי הריון פה ועוד כמה טיפים לצילומי ניו בורן פה.

 

רוצים ללמוד עוד? הסדנאות שלי ממש כאן

 

לשאלות ולמידע נוסף לגבי צילום מוזמנים להצטרף לקבוצה שלי- "צלמים ללא גבולות" בפייסבוק . אני שם