כשיצרו איתי קשר מ Canon Israel – כדי שאבדוק את ה 6D MK II הייתי סקפטית מאוד.
בתור צלמת מקצועית שמצלמת כבר שנים עם ה 5D- (היום עם ה 5D MK IV) מה כבר תוכל לחדש לי
ה 6D ולמה לי בעצם לנסות אותה…?
הבטיחו לי שאופתע. ואכן – הופתעתי.

1. ISO-

החלטתי לבדוק את המצלמה בתנאי הקצה שלי. בתור צלמת ילדים ומשפחה אני מצלמת בתנאים קשים. הילדים כל הזמן זזים, ולכן אי אפשר לעבוד עם תאורה מלאכותית -הרי אם אעמיד פלאש – בתוך רגע וחצי הילד יתקרב מאוד לפלאש וייצא שרוף, או ייתרחק ממנו – ואז לא תהיה בכלל השפעה של התאורה המלאכותית על המצולם- אז בעצם – פלאש לא רלוונטי בצילום ילדים. חשוב לי מאוד להיות חופשיה ללא תנאים מגבילים, ולתת לילדים את חופש התנועה.

בנוסף – בשל היותם שדונים זריזים ומהירים – אני לא יורדת ממהירות צילום של 1/250 השניה – מעדיפה להישאר ב 1/320 לפחות, אבל אם אין ברירה, אני יורדת ל 1/250. כמו כן, כשאני קובעת סשן שקיעה, הרבה פעמים קורה שלוקח זמן עד שהילד משתף פעולה, או חלילה עיכוב כי הילד בדיוק רצה לאכול – והרי אצל ילדים – הם אלו שקובעים את הקצב, והסשן מתארך, ואנחנו רצים אחרי האור האחרון של השקיעה – הדמדומים. שקלול כל הנתונים האלו מאיצים בי לפתוח צמצם, וגם כשאני עובדת בצמצם הכי פתוח שלי (f/ 1.2 כשאני מצלמת ילד אחד, או 2.8f/ ל 2 אנשים, או 3.5f/ למשפחה) – דורשים ממני להעלות ISO – והרבה. כידוע – להעלאת ISO יש מחיר – גרעיניות. וכידוע – גרעיניות פוגעת בחדות. יש סגנונות צילום רבים ושונים, יש צלמים (צלמי עיתונות בעיקר) שלהם לא אכפת כמה התמונה יוצאת מגורענת, העיקר שיש תמונה.
לי זה מאוד משנה. חשוב לי שכל תמונה תצא חדה וטובה, ולכן אני עובדת עם ציוד יקר וטוב.

אז כמו עם ילדים אחרים – כשאני מצלמת את הבנות שלי הכל הופך לקשה יותר – והמירוץ אחרי הזמן מתחיל עוד לפני שהגענו ללוקיישן – כשלראשונה לא מתאימה השמלה, השניה מחליטה שהיא לא רוצה מגפיים, והשלישית – עייפה ומעדיפה לישון.

התחלתי את הסשן ב ISO 200 וסיימתי ב ISO 2,000 – ואני חייבת לומר – שהופתעתי. עבודה בISO גבוה וכמעט ולא מורגש.

צילומי ילדים ביקורת מצלמה 4
ISO 2,000 f/2.5 1/250.

2. מסך מפרקי

טוב. כשהסבירו לי על המסך המפרקי אמרתי לעצמי – איזו שטות! למה אני צריכה בכלל מסך מפרקי?? אני מצלמת הכל דרך ה view finder!
מודה בטעות. כשאני מצלמת ילדים – רואים אותי המון פעמים נשכבת על הרצפה כדי לקבל צילום באמת טוב – משום שהם כאלו קטנטנים (טוב, גם אני… אבל עדיין…), ואני רוצה לקבל נקודות מבט מאוד ספציפיות – אני נשכבת על הרצפה. גם כשהייתי בחודש 9 נשכבתי על הרצפה, וגם היום עם 2 בלטי דיסק – מזכרת יומיומית מהריון עם התאומות – חייבת להודות שפתאום לצלם כשאני יושבת בנוחות, המצלמה למטה, ואני מטה את המסך המפרקי אליי כדי לראות את הפריים ולבנות אותו נכון – חווית נוחות אחרת! אני קצת דואלית לגבי זה בגלל הדיעות האולי מיושנות שלי – שמצלמים אך ורק דרך ה view finder – אבל זו בהחלט היתה חוויה מרעננת וטובה.

צילומי ילדים ביקורת מצלמה 1
צילום מזווית נמוכה כדי שאפשר יהיה לראות גם את השמיים.

3. החיישן

6D MARK II היא מצלמת Full Frame. נתון זה הוא כל כך חשוב בבחירת מצלמה, ובעיקר בבחירת עדשות. לי באופן אישי חשוב מאוד לצלם ב FF – כי כל הנתונים הטכניים מתחילים בחיישן טוב (גם האפשרות להעלאת ה ISO).
היא מה שנקרא מצלמת enthusiast – מצלמה למתקדמים.

4. איכות הקובץ

מי שמכיר אותי מכיר את התפישה שלי – שצילום טוב לא נגמר בקליק. עריכת תמונה מקצועית היא חלק בלתי נפרד מהמהות שלי כצלמת ילדים ומשפחות. שנים שאני משקיעה בלימודי עריכה – לימודים שלא נגמרים לעולם. אין ספק – שתמונה טובה מתחילה בצילום טוב – הבנה וניתוח של האור, קומפוזיציה, סטיילינג, רגע. אלו הם היסודות שבלעדיהם לא יכול להבנות הבניין. כשהיסודות חזקים – מתחיל העיצוב עם הנגיעות האישיות שלי. פוטושופ. והרבה. ידוע שאני אוהבת למתוח את הקובץ עד לקצה גבול היכולות שלו (ושלי) – ולכן אני מצלמת רק ב RAW. חשוב לי מאוד שהקובץ יהיה איכותי, ויהיה ניתן למתוח אותו כדי שאוכל לקבל את התוצאה שאותה אני מדמיינת כשאני בונה את התמונה על הסט. גם כאן שמחתי מאוד לראות שהקובץ גדול ואיכותי, ונותן לי למתוח אותו למחוזות הדמיון שלי.

צילומי ילדים ביקורת מצלמה 2
אחרי עריכה.
צילומי ילדים ביקורת מצלמה 3
לפני עריכה.

החסרון העיקרי שלה בעיניי מול ה 5D הוא הגבלת המהירות ל 1/4000, דבר שמגביל בפתיחת צמצם בתנאי תאורה טובים, ולאיבוד עומק השדה הכל כך רדוד שאותו אני כל כך אוהבת (וגם לזה יש פתרון… פילטר ND!)
דבר נוסף – כמות נקודות הפוקוס – 45 נקודות פוקוס, מול 61 נקודות פוקוס ב 5D MARK IV – .

5. המחיר.

המחירים הם כ 8,400 שקלים בחנויות מורשות כולל 3 שנים אחריות של קרט (אני באופן אישי מעדיפה לרכוש את הציוד עם אחריות מלאה של קרט, כי ככה יש לי לאן לפנות במקרה ו… לא עלינו), בעוד ה 5D MARK IV עולה כ 13,800 – שזה הבדל מאוד משמעותי במחיר – בהחלט משתלם, ואפשר גם לרכוש עדשה מעולה בהפרש 😉

לסיכום –

חווית הצילום עם ה Canon 6D MARK II הפתיעה אותי מאוד לטובה. ציפיתי למצלמה חובבנית, וקיבלתי מצלמה מהירה, חדה, עם יכולות מעולות, אפשרות העלאת ISO מעולה, וקובץ איכותי מאוד שניתן למתוח אותו לקצה.
היא מתאימה בדיוק לכל מי שבדיוק פתח עסק לצילום, מי שרוצה לצלם את הילדים / משפחה בצורה מקצועית יותר ויכול להרשות לעצמו חיישן איכותי, כאלו שצילום הוא העיסוק הנוסף שלהם (אותם שכירים שמחזיקים עסק קטן להשלמת הכנסה- או באמת לכיף- לצילום). היא לא מצלמת חובבים.

 

לשאלות ולמידע נוסף לגבי צילום מוזמנים להצטרף לקבוצה שלי- "צלמים ללא גבולות" בפייסבוק . אני שם!